Coronavirus

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
29/03/2024 13:04:58

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Informació institucional sobre el coronavirus

Decret de mesures per tal de contribuir a la contenció del coronavirus SARS-CoV-2

  • Número de Decret 934 de data 20/03/2020
  • Departament: SECRETARIA GENERAL
  • Número d’expedient: GEN52020000012
  • Número de registre: X2020002634

La situació d'emergència generada per l'evolució de coronavirus COVID-19 (SARS-CoV-2), ha portat al Govern estatal a decretar l'estat d'emergència pel Reial Decret 463/2020 de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i posteriorment modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març.

L’article 6 del Reial decret 463/2020 estableix que cada Administració conservarà les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis per adoptar les mesures que estimi necessàries en el marc de les ordres directes de l'autoritat competent a l'efecte de l'estat d'alarma.

La disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial Decret 465/2020, de 17 de març, suspèn i interromp els terminis per a la tramitació dels procediments administratius com a a garantia de les persones interessades.

Per Reial decret-llei 7/2020, de 12 de març, s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19, modificat pel Real decret-llei 8/2020, de 17 de març.

Per Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 amplia les mesures preses amb un paquet econòmic i social, amb l'objectiu de contribuir a evitar un impacte econòmic perllongat més enllà de la crisi sanitària, donant prioritat a la protecció de les famílies, autònoms i empreses més directament afectades. Entre d’altres , les corporacions locals disposen d'una quantitat d'igual quantia del superàvit de l'exercici 2019 per finançar les ajudes econòmiques i totes les prestacions de serveis gestionades pels serveis socials d'atenció primària i atenció a la dependència que vénen recollides en l'Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, de 16 de gener de 2013, que recull el Catàleg de Referència de Serveis Socials. També suposen una sèrie de mesures per evitar els efectes negatius sobre l'ocupació i la viabilitat empresarial derivats de la suspensió de contractes públics, tractant d'evitar la resolució de contractes públics per part de totes les entitats que integren el sector públic i que les mesures adoptades per les diferents Administracions tinguin un impacte estructural negatiu sobre aquesta part del teixit productiu. Aquestes mesures suposen en general una modificació expressa de l'article 208 de la LCSP i una alteració de la doctrina sobre reequilibri econòmic de les concessions. També contempla les transferències per finançar les prestacions bàsiques dels serveis socials de les corporacions locals, que tinguin per objecte exclusivament fer front a situacions extraordinàries derivades del COVID-19.

Mitjançant el Decret llei 6/2020 de 12 de març, de mesures urgents en matèria assistencial, pressupostària, financera, fiscal i de contractació pública, per tal de pal·liar els efectes de la pandèmia generada pel coronavirus CoVid-19, s’ha acordat pel Govern de la Generalitat un seguit d'actuacions per tal de lluitar contra els efectes econòmics produïts i que es poguessin produir com a conseqüència de la pandèmia.

Per Decret Llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica del Govern de la Generalitat de Catalunya en el marc del Reial decret 463/2020, de 14 de març, conté determinades previsions en matèria de contractació publica, transport, gestió tributària, tractament de residus hospitalaris i transparència. En relació amb la contractació pública, tot i la suspensió dels tràmits administratius en els termes del Reial decret 463/2020, de 14 de març, el Decret Llei 7/2020 adopta determinades mesures en relació amb el compliment de determinats contractes actualment vigents en sectors d'activitat molt afectats per la situació generada. En concret, en matèria de neteja, transport escolar, centres especials d'ensenyament i vigilància, però també tota la resta de contractes dels ens locals.

Susdit Decret Llei 7/2020 també preveu la possibilitat d'implementar meses de contractació que es reuneixin sense l'assistència presencial, tot respectant la publicitat i, per tant, la transparència exigible per la normativa de la llei de contractes del sector públic. Igualment i en virtut de les competències que té la Generalitat de Catalunya en relació amb els ens locals, s'autoritza, en determinats supòsits, a emprar la tramitació d'emergència.

En l'àmbit de transparència i per tal de garantir el dret d'accés a la informació pública dels ciutadans fent-lo compatible amb la situació de l'estat d'alarma, l’esmentat Decret Llei també preveu que les sol·licituds d'accés a la informació publica únicament es podran presentar pels mitjans electrònics habilitats.

Altrament, s'estableixen en sengles disposicions addicionals un seguit d'habilitacions per tal de implementar les mesures a què es refereixen tant el propi Decret llei como les que se'n deriven del Reial decret 463/2020, de 14 de març, així com, atès que en casos de força major o per preservar valors superiors, s'ha de fer possible que les sessions dels òrgans col·legiats de les administracions locals de Catalunya i dels òrgans d'assistència i suport es puguin celebrar a distància, amb subjecció, en tot cas, a estrictes regles que garanteixin l'exercici de les funcions que els corresponen, això, atesa la situació de pandèmia que ha estat declarada per l'Organització Mundial de la Salut en relació amb el coronavirus causant del COVID-19, obliga, com a situació de necessitat extraordinària i urgent, a introduir una regulació que permeti que les reunions dels òrgans col·legiats de les administracions locals es puguin celebrar a distància, en situacions excepcionals que, preservant la no posada en risc de la salut de les persones, permetin que els òrgans de govern i de suport i assistència dels municipis que li són propis puguin funcionar ordinàriament.

Nogensmenys, aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, excepte el que disposen els articles 1 (Suspensió de l'execució de determinats contractes de centres educatius i edificis, instal·lacions i equipaments públics de Catalunya), 2 (Suspensió de l'execució d'altres contractes dels ens locals), 3 (Manteniment de llocs de treball afectats) i 6, que entren en vigor el dia 25 de març de 2020.

La contenció de la progressió de la malaltia suposa limitacions temporals a la lliure circulació juntament amb la reducció de l'oferta laboral a causa de les mesures de quarantena i contenció.

La prioritat absoluta en matèria econòmica rau en protegir i donar suport a el teixit productiu i social per minimitzar l'impacte i aconseguir que, un cop finalitzada l'alarma sanitària, es produeixi el més aviat possible una recuperació en l'activitat.

Les mesures adoptades estan orientades a un triple objectiu. Primer, reforçar la protecció dels treballadors, les famílies i els col·lectius vulnerables; segon, donar suport a la continuïtat en l'activitat productiva i el manteniment de l'ocupació; i tercer, reforçar la lluita contra la malaltia.

Les actuacions a dur a terme suposen una ordenació de prioritats polítiques d'actuació, centrades en el compliment de la seguretat jurídica i la salut pública, i responen als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, tal com exigeix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L’article 6 del Reial decret 463/2020 estableix que cada Administració conservarà les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis per adoptar les mesures que estimi necessàries en el marc de les ordres directes de l'autoritat competent a l'efecte de l'estat d'alarma.

En aquest sentit i amb l’objectiu de prioritzar aquestes importants comeses cal adoptar una seguit de mesures:

A/ Pel que fa a les mesures econòmiques:

Es desenvoluparan en 4 línies d’actuació:

  1. Famílies i/o persones en situació de risc: increment de 200.000 € (ampliables segons les necessitats) de les ajudes vinculades al Pla de Rescat Social modificant i ampliant els criteris , import i terminis per garantir les noves necessitats derivades d’aquesta crisi en els àmbits següents:
    1. Habitatge
    2. Pobresa energètica
    3. Alimentació
    4. Salut
  2. Comerç i activitat econòmica: dotació de 200.000 € (ampliables segons les necessitats) per a una nova línia d'ajut per al comerç i l'activitat econòmica, que s'ha consensuat amb AEPLA (Associació d'empresaris del Polígon Industrial del Pla i les Grases), PIMEC (Petita i Mitjana Empresa de Catalunya), comerciants locals i paradistes del mercat de marxants. L'Ajuda estarà vinculada als criteris que es treballin conjuntament en la propera Mesa pel Desenvolupament Econòmic i Social, en la que participen tots aquests actors.
  3. Proveïdors de béns i serveis de l’Ajuntament: reducció dels terminis de pagament a proveïdors per tal de facilitar la liquiditat a les empreses i autònoms de les factures per béns i/o serveis prestats. Compensació a les empreses adjudicatàries de contractes pels danys i perjudicis ocasionats per la suspensió temporal de contractes vinculats a l’Estat d’alarma (de conformitat amb l’article 34 del RDL 8/2020 de 17 de març).
  4. Treballadors/res municipals: modificació dels supòsits , terminis i imports màxims a atorgar en concepte de bestretes de personal en els casos que existeixi algun membre del nucli familiar afectat pels efectes econòmics del coronavirus (autònoms, treballadors per compte aliena afectats per la suspensió de l’activitat econòmica, etc).

B/ Pel que fa a les mesures fiscals

Tindran 5 línies d’actuació:

  1. Moratòria i flexibilització en el pagaments d’impostos, taxes i preus públics municipals sense interessos de demora (IBI, taxa residus, guals, etc).
  2. Compensació de quotes pels serveis municipals no prestats durant el període de l’Estat d’Alarma (escoles bressol, escola de música, estadi d’atletisme, etc).
  3. Compensació de la taxa d’ocupació de via pública del mercat setmanal que s’aplicarà al segon trimestre de 2020.
  4. Devolució d’ofici de les taxes d’ocupació de via pública vinculades a l’activitat econòmica (terrasses) o descompte pel període de vigència de l’Estat d’alarma a les que encara no han estat abonades.
  5. Suspensió temporal de tots els procediments de recaptació en executiva d’impostos, taxes i preus públics (de conformitat amb l’article 33 del RDL 8/2020 de 17 de març).

C/ Pel que fa a la mesures en matèria de contractació administrativa

En l’àmbit de la contractació pública, tot i la suspensió dels tràmits administratius en els termes del Reial decret 463/2020, de 14 de març, el Decret Llei 7/2020 s’adoptaran totes les mesures que la legislació estatal i catalana permeti per mitigar els efectes negatius sobre el treball i la viabilitat empresarial respecte als contractistes de l’ Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat.

D/ Pel que fa a es mesures en el desenvolupament ordinari dels òrgans col·legiats

Així mateix en ordre a garantir el desenvolupament de les sessions dels òrgans col·legiats de l’ Ajuntament s’habilitarà la possibilitat de constituir, convocar i celebrar sessions, adoptar acords i remetre actes a distància, davant de situacions que concorrin casos de força major o de greu risc col·lectiu, catàstrofe i calamitats públiques –com en el supòsit que ens afecta-, així com la celebració de les meses de contractació que es reuneixin sense l'assistència presencial.

E/ Pel que fa a les mesures en relació al dret d’accés a la informació pública

Durant el temps que estiguin vigents les disposicions i mesures de contenció adoptades, i que es puguin adoptar, per fer front a la prevenció i el control de la infecció pel SARS-CoV-2, les sol·licituds d'accés a la informació pública es presentaran únicament, per mitjans electrònics.

F/ Pel que fa a la suspensió i interrupció dels procediments administratius

D’acord amb el que estableix la disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial Decret 465/2020, de 17 de març, se suspenen i s'interrompen els terminis per a la tramitació dels procediments de la Corporació. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present Reial Decret o, en el seu cas, les pròrrogues d'aquest.

No obstant , l’ Ajuntament podrà acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures d'ordenació i instrucció estrictament necessàries per a evitar perjudicis greus en els drets i interessos de l'interessat en el procediment i sempre que aquest manifesti la seva conformitat, o quan l'interessat manifesti la seva conformitat amb què no se suspengui el termini.

També, l’ Ajuntament podrà acordar motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que vinguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.

En consonància amb la suspensió procedimental, mentre duri el temps que estiguin vigents les disposicions i mesures de contenció adoptades i davant el tancament presencial de l’ Oficina d’assistència de l’ Ajuntament, per fer front a la prevenció i el control de la infecció pel SARS-CoV-, la totalitat de les sol·licituds i notificacions es practicaran per mitjans electrònics a excepció d’aquells casos que les persones no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques d’acord amb l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques , demanin la notificació en paper al domicili d’aquesta sempre que no suposi cap risc sanitari pel qui practiqui i rebi la notificació.

Malgrat que el conjunt de mesures que habilita la legislació esmentada en el àmbit local operen ope legis, aquesta alcaldia emfasitza per mitjà de la present resolució el conjunt d’actuacions que es prendran des de la Corporació municipal.

L’article 21 1 a) , 21.2.m) de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, Reguladora de les bases de règim local, atribueix a l’Alcaldia respectivament, la direcció del govern i l’administració municipal i competències per adoptar, personalment, i sota la seva responsabilitat, en cas de catàstrofe o d’infortunis públics o greu risc dels mateixos, les mesures adequades i necessàries, donant compte al Ple de l’Ajuntament.

Per tot això, aquesta Alcaldia presidència en ús de les atribucions que té conferides per la legislació vigent :

Primer.- Implementar les mesures d’habilitació de crèdit així com l’estudi d’aplicació del superàvit pressupostari de la liquidació de l’exercici 2019 – quan s’escaigui i en funció de la normativa reguladora- per a destinar-lo a finançar despeses d'inversió (i despeses corrents permeses per la normativa), incloses en la política de despesa 23, «Serveis Socials i promoció social» de conformitat amb l’art. 3 del Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març.

En aquest sentit es consideraran, amb caràcter excepcional i als exclusius efectes de l’article 3 del Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març , incloses les prestacions destinades a:

  1. Reforçar els serveis de proximitat de caràcter domiciliari per garantir les cures, el suport, la vinculació a l'entorn, la seguretat i l'alimentació, especialment els dirigits a persones grans, amb discapacitat o en situació de dependència, compensant així el tancament de menjadors , centres de dia, centres ocupacionals i altres serveis similars, considerant el major risc que assumeixen aquestes persones en cas de contagi. Aquests serveis comprenen l'ajuda a domicili en totes les seves modalitats i qualsevol altre d'anàloga naturalesa que es presti al domicili de la persona usuària.
  2. Incrementar i reforçar el funcionament dels dispositius de teleassistència domiciliària de manera que incrementin el ritme de contactes de verificació i la vigilància de la població beneficiària d'aquest servei.
  3. Traslladar a l'àmbit domiciliari, quan sigui considerat necessari, els serveis de rehabilitació, teràpia ocupacional, serveis d'higiene, i altres similars, considerant la suspensió d'atenció diürna en centres.
  4. Reforçar els dispositius d'atenció a persones sense llar, amb el personal i mitjans materials adequats, assegurant que tant elles com els que les atenen estiguin degudament protegides, i possibilitar l'ampliació, tant en el temps d'estada com en intensitat, dels mateixos .
  5. Reforçar les plantilles de centres de Serveis Socials i centres residencials en cas que sigui necessari realitzar substitucions per prevenció, per contagi o per prestació de nous serveis o sobrecàrrega de la plantilla.
  6. Adquisició de mitjans de prevenció (EPI).
  7. Ampliar la dotació de les partides destinades a garantir ingressos suficients a les famílies, per assegurar la cobertura de les seves necessitats bàsiques, ja siguin aquestes d'urgència o d'inserció.
  8. Reforçar, amb serveis i dispositius adequats, els serveis de respir a persones cuidadores i les mesures de conciliació per a aquelles famílies (especialment monoparentals i monoparentals) que compten amb baixos ingressos i necessitin acudir al seu centre de treball o sortir del seu domicili per raons justificades i / o urgents.
  9. Altres mesures que les comunitats autònomes, en col·laboració amb els Serveis Socials de les entitats locals, considerin imprescindibles i urgents per atendre persones especialment vulnerables amb motiu d'aquesta crisi, i siguin degudament justificades.

Segon.- Suspendre els terminis en l’àmbit dels tributs locals d’acord amb l’ art. 33 i DT tercera del Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març,de mesures urgents per fer front al impacte econòmic i social del COVID-19 respecte als procediments iniciats amb anterioritat al 18/03/2020:

  1. Fins el 30/04/2020, respecte al venciment de terminis i fraccions dels acords d’ajornament i fraccionament concedits, dels terminis de pagament en període voluntari i període executiu dels deutes tributaris, existents, excepte si l’obligat tributari atengués el requeriment, sol·licitud d’informació o presentés al·legacions, sense fer reserva exprés al dret reconegut a l’art. 33 del RD Llei 8/2020.
  2. Fins el 20/05/2020, excepte si l’atorgat per norma general és superior, respecte al venciment de terminis i fraccions dels acords d’aplaçament i fraccionament concedits, dels terminis de pagament en període voluntari i període executiu dels deutes tributaris, que es comuniquin a partir del 18/03/2020, excepte si l’obligat tributari atengués el requeriment, sol·licitud d’informació o presentés al·legacions, sense fer reserva expressa al dret reconegut a l’art. 33 del RD Llei 8/2020.

En relació a la caducitat i prescripció dels procediments tributaris, el període comprès des del 18/03/2020 fins al 30 d'abril de 2020, no computarà a efectes de la durada màxima dels procediments d'aplicació dels tributs, sancionadors i de revisió.

Tercer.- Instar a l’ Oficina econòmica de la Corporació a assistir als òrgans competents d’aquesta per fer efectives les mesures econòmiques i fiscals descrites en la part expositiva de la present resolució.

Quart.- Instar a l’ Oficina de contractació de la Corporació a assistir als òrgans de contractació d’aquesta, a efectes de donar compliment a les mesures urgents que contempla la normativa descrita en la part expositiva, per respondre davant l’impacte econòmic del COVID-19 en relació als expedients de contractació en tramitació, nous contractes , suspensió de terminis administratius, etc, S’haurà de tenir en compte que el Decret llei entra en vigor el dia 25 de març de 2020 pel que fa el que disposen els articles 1 (Suspensió de l'execució de determinats contractes de centres educatius i edificis, instal·lacions i equipaments públics de Catalunya), 2 (Suspensió de l'execució d'altres contractes dels ens locals), 3 (Manteniment de llocs de treball afectats).

Cinquè.- Se celebraran únicament i exclusiva sense l'assistència presencial totes les meses de contractació de la Corporació durant aquest període de crisi sanitària –malgrat ja es vagin celebrant com a regla general de forma telemàtica-, d’acord amb l’article 4 del Decret llei 7/2020, tot respectant la publicitat i la transparència exigible per la normativa de la llei de contractes del sector públic. Així mateix es garantirà d'acord amb el que estableix l'article 157.4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que en les obertures de propostes s'utilitzi qualsevol dels mitjans electrònics existents que assegurin el seguiment telemàtic en directe per part de la resta de membres de la mesa de contractació i les persones interessades, i en el cas excepcional què no es pugui garantir el seguiment telemàtic en directe per part dels membres de la mesa i les terceres persones interessades en el procediment de licitació, s'ha de certificar que l'obertura de les proposicions econòmiques i/o d'altres criteris avaluables automàticament, s'ha realitzat amb totes les garanties i, en qualsevol cas, es notificarà als interessats l'acta de la sessió, al més aviat possible.

Sisè.- Implementar, de conformitat amb la DA 3 del Decret Llei 7/2020 de 17 de març de mesures urgents en matèria de contractació pública,de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport pública i en matèria tributària i econòmica, les sessions telemàtiques dels òrgans col·legiats de la Corporació. Podran constituir-se, convocar i celebrar sessions, adoptar acords i remetre actes a distància, quan concorrin situacions de força major o de greu risc col·lectiu, catàstrofe i calamitats públiques, tot garantint:

  • La convocatòria de les sessions haurà de motivar la concurrència o manteniment de la situació que justifica excepcionalment que se celebri a distància.
  • En les sessions que se celebrin a distància, les persones que formin part dels òrgans col·legiats poden trobar-se en diferents llocs, sempre que s'asseguri, per mitjans electrònics, considerant també els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres i de les persones que els supleixen, el contingut de les seves manifestacions i el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre elles en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió.
  • Els mitjans electrònics emprats han de garantir que no es produeixin interferències externes, la seguretat de les persones que hi participen, el manteniment del quòrum de constitució, la llibertat en la participació en els debats i deliberacions, i el secret d'aquestes deliberacions.

Als efectes de garantir el caràcter públic de les sessions es preveurà la seva difusió per mitjà de qualsevol mecanisme audiovisual o digital.

Setè.-, Suspendre i interrompre els terminis per a la tramitació dels procediments de la Corporació d’acord amb el que estableix la disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present Reial Decret o, en el seu cas, les pròrrogues d'aquest.

No obstant, la Corporació podrà acordar, mitjançant resolució motivada, les mesures d'ordenació i instrucció estrictament necessàries per a evitar perjudicis greus en els drets i interessos de l'interessat en el procediment i sempre que aquest manifesti la seva conformitat, o quan l'interessat manifesti la seva conformitat amb què no se suspengui el termini.

També, podrà acordar motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que vinguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.

Durant aquest període les sol·licituds es registraran electrònicament i les notificacions es practicaran per mitjans electrònics, a excepció d’aquells casos que les persones no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques d’acord amb l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques , demanin la notificació en paper al domicili d’aquesta sempre que no suposi cap risc sanitari pel qui practiqui i rebi la notificació.

Vuitè.- Durant el temps que estiguin vigents les disposicions i mesures de contenció adoptades, i que es puguin adoptar, per fer front a la prevenció i el control de la infecció pel SARS-CoV-2, les sol·licituds d'accés a la informació pública es presentaran únicament, per mitjans electrònics.

Novè.- Des de l’Alcaldia es donaran les instruccions necessàries per donar compliment a la present resolució.

Ho mano i signo, a Sant Feliu de Llobregat a la data assenyalada:

Lídia Muñoz Cáceres, l'alcaldessa

En dono fe:

Agustín Recio Romero, el secretari

Salta a la part superior