Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
25/04/2024 00:39:21

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Nova llei del treball a distància: voluntarietat i igualtat de tracte

24/09/2020
Lectures: 383
Nova llei del treball a distància: voluntarietat i igualtat de tracte

El govern espanyol ha aprovat la coneguda com a llei del teletreball, publicada al BOE el 23 de setembre com a Real Decreto-ley 28/2020, de 22 de septiembre, de trabajo a distancia. Aquesta norma vol regular l'activitat laboral que es presta fora del centre de treball al sector privat. Es distingeix entre treball presencial, a distància i teletreball (que es fa únicament per mitjans digitals).

A qui afecta?

La norma regula l'activitat laboral de les persones treballadores d'empreses privades que teletreballin com a mínim un 30% de la seva jornada, en un període de referència de 3 mesos.

Principals punts

Igualtat de tracte i oportunitats

La llei garanteix la igualtat de drets de les persones treballadores independentment de la modalitat de treball (presencial, a distància o teletreball) que exerceixen, tot mantenint les mateixes condicions laborals: retribució, estabilitat, temps de treball, formació i promoció professional. Les empreses han d'evitar qualsevol tipus de discriminació, directa o indirecta, particularment per raó de gènere.

Voluntarietat i reversibilitat

El treball a distància serà voluntari tant per a la persona treballadora com per a l'empresa, i caldrà la signatura d'ambdues parts mitjançant un acord formal. Aquest acord, entre altres qüestions, indicarà la durada del mateix i es podrà revertir també per les dues parts.

Dotació suficient i compensació de despeses

L'empresa ha de facilitar la dotació requerida per al treball a distància. Per la seva part, les persones treballadores han de complir amb les instruccions d'ús i manteniment d'aquests equips. Els convenis o acords col·lectius determinaran la manera en què s'efectua l'abonament o compensació de les despeses que generi la modalitat a distància.

Temps de treball i dret a la desconnexió

La persona que treballi a distància té dret a flexibilitzar el seu horari, tot respectant els temps de disponibilitat obligatòria i la normativa sobre temps de treball i descansos. Aquests han de quedar reflectits a un sistema de registre horari.

D'altra banda, es limitarà l'ús dels mitjans tecnològics segons la durada màxima de la jornada i en els períodes de descans per garantir el dret a la desconnexió. L'empresa pot aplicar mesures de control sobre el compliment de les obligacions laborals, també amb mitjans telemàtics. Tanmateix no podrà exigir la instal·lació d'aplicacions en dispositius que siguin propietat de la persona treballadora ni el seu ús per al treball a distància.

Riscos laborals

S'avaluaran els riscos que pot comportar el treball a distància i es planificaran les activitats preventives per a cada cas.

Quan comença a aplicar-se?

Les empreses tenen tres mesos per acabar de negociar un acord definitiu amb les persones que es vulguin acollir a la modalitat de treball a distància. El Real Decret entra en vigor 20 dies després de la seva publicació, tot i que algunes de les seves disposicions són vigents en el moment de la seva publicació.

Més informació:

 

Documents relacionats:
Comparteix
ENVIAR PER EMAILCancel·lar enviament de correu
* Camps obligatoris
Enviar
Salta a la part superior