El Ple

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
19/04/2024 17:46:52

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

L'Ajuntament
Ple Municipal

Els pressupostos de 2021, aprovats pel ple, permetran la reactivació socioeconòmica de Sant Feliu

04/11/2020
Lectures: 1878
Els pressupostos de 2021, aprovats pel ple, permetran la reactivació socioeconòmica de Sant Feliu

Dimarts 3 de novembre va tenir lloc un ple extraordinari virtual en què es va debatre un dels punts més importants de l'any, l'aprovació dels pressupostos per a l'exercici 2021. La sessió plenària constava de 5 punts, que tant el Govern com els i les diferents portaveus dels grups municipals van tractar conjuntament en les seves intervencions:

  1. L'aprovació provisional de modificacions a les ordenances fiscals.
  2. La modificació dels preus per als serveis educatius musicals de 0 a 3 anys.
  3. L'aprovació del pressupost, bases d'execució, plantilla de l'exercici 2021.
  4. La modificació del catàleg de llocs de treball de l'Ajuntament i del seu organigrama, amb la creació de quatre nous llocs de treball.
  5. La modificació del model de control intern de fiscalització i intervenció.

L'alcaldessa, Lídia Muñoz, va iniciar el plenari contextualitzant el pressupost "en el ple més important de l'any", afirmant que "s'han hagut de reorientar els objectius dels pressupostos per la pandèmia, però tot i així es mantenen els principals objectius i línies estratègiques del mandat a nivell de reactivació econòmica i social". El regidor d'Hisenda, Oriol Bossa, que intervenia a continuació, va desglossar el volum global dels comptes per a l'any 2021, que ascendeix a 46,8 milions d'euros, dels quals 5,3 milions corresponen a inversions. El pressupost recull les principals prioritats concretades en el Pla d'Actuació de Mandat (PAM), aprovat el passat 28 de setembre i reformulat per aportar solucions a les noves necessitats i als nous reptes sorgits arran de la crisi derivada de la pandèmia de la Covid-19.

En el seu parlament, Bossa va destacar l'enorme impacte de la pandèmia en la gestió pressupostària, reflectida en una caiguda d'ingressos valorada en gairebé 1.880.000 euros. Segons Bossa, aquesta davallada "ve motivada per dos factors: l'adopció per part del Govern municipal de mesures per fer front a la pandèmia des del primer moment, i per la incertesa perquè un cop més l'aprovació del pressupost municipal ve marcada per l'absència d'aprovació de pressupostos de l'Estat i de la Generalitat".

El pressupost d'ingressos corrents presentat al Ple, que és la suma de les previsions dels capítols 1 al 5 d'ingressos, experimenta un increment de l'1,76 %. A nivell d'ingressos corrents i concretament en impostos directes, el regidor d'Hisenda va destacar un decrement de l'1,49% en relació a la previsió inicial del 2020, que suposa gairebé 325.000 euros menys que l'any passat. Aquesta minoració ve marcada per una previsió sobretot en els ingressos derivats de l'impost de vehicles de tracció mecànica, i en la minoració dels ingressos de plusvàlues, que és un dels més afectats pels efectes de la Covid-19. Pel que fa als preus públics, també baixen les previsions en serveis com escoles bressol, estadi d'atletisme o podologia, entre d'altres, ja que la pandèmia ha provocat una disminució de la demanda "que caldrà veure com evoluciona en els propers mesos". A nivell de transferències corrents es destinen 800.000 euros de les aportacions de l'Àrea Metropolitana corresponents al Programa d'actuacions de millora urbana i social (PAMUS) 2020-2023, per finançar despesa corrent, el que suposa un increment de 200.000 euros de diferència amb l'exercici de 2020.

Ja en l'apartat de despeses, el regidor d'Hisenda va anunciar que el pressupost per operacions corrents té un decrement del 0,83% en relació al pressupost inicial de l'exercici 2021, i contempla pujades al capítol 1 derivades dels increments retributius de personal. El regidor va voler destacar la feina desenvolupada en el capítol 2, "on es concentra bona part de l'esforç d'aquest govern a l'hora de quadrar aquest pressupost, un esforç traduït en contenció de la despesa, un exercici que no és del grat de cap governant fer-lo, però que demostra l'alt grau de responsabilitat d'aquest govern envers la situació actual".

Bossa va continuar la seva intervenció desglossant les partides destinades a actuacions de l'Àrea d'urbanisme i activitat econòmica, amb un increment d'un 0,94% global que es trasllada en majors assignacions per millorar la gestió de residus, l'augment en la mobilitat, en formació i ocupació, o de neteja viària, que veu pujar la seva consignació en un 8,42%. La presidenta d'aquesta Àrea, Mireia Aldana, va especificar que el pressupost d'urbanisme i activitat econòmica "s'ha fet en concordança amb els plans estratègics de ciutat, i tenint en compte la reactivació econòmica". L'Àrea de drets a la ciutadania veu minorat el seu pressupost en un 1,24%, i tal i com va puntualitzar en la seva intervenció la presidenta de l'Àrea, Flavia Reina, "defensem que l'atenció social va més enllà de les ajudes i l'assistencialisme, és per això que posem valor a la necessitat d'apropar els Serveis Socials a tota la ciutadania, i que això només es pot aconseguir reforçant l'equip d'atenció dels Serveis Socials per aconseguir una atenció integral i accessible". Pel que fa a l'Àrea de Govern Obert, aquesta és la que pateix un major retall en el pressupost per al 2021, amb un decrement de fins al 4,46%.

El regidor d'Hisenda va finalitzar la presentació dels pressupostos amb una anàlisi de la despesa prevista en les diferents actuacions que es preveu realitzar al 2021, i que està reflectida al Pla d'Inversions. Aquestes inclouen les despeses plurianuals per projectes iniciats ja al 2020, i en total suposa un import de 4.646.016 euros, tot i que la previsió d'inversió executada serà superior ja que el pressupost no contempla les actuacions finançades amb PACTE.

Des de l'oposició, el regidor no adscrit, Xavier Alegre, va avançar el seu vot a favor afirmant que "si congeleu els impostos un any com aquest, tindreu la meva aprovació, ja que no podem carregar sobre les espatlles del contribuent aquesta pressió", tot i que va puntualitzar que "si el pressupost té una virtut és la part d'inversions, i continua tenint un gran defecte com és el capítol 4 amb les subvencions".

Per la seva banda, Silvestre Gilaberte, de Veïns per Sant Feliu (VSF) va afirmar que "votarem en contra d'un pressupost que té quantitats que no estan prou definides per un programa. No fem una esmena a la totalitat del pressupost, però la fem en coses que creiem que poden corregir-se".

Jaume Manyoses, de Tots Som Sant Feliu (TSSF) va plantejar respecte a la plantilla de l'Ajuntament que "sabem que hi ha una certa insatisfacció en els sindicats amb la situació actual", afegint que "ens preocupa el número molt elevat de places vacants a l'Ajuntament".

La portaveu de Ciutadans (Cs), Elisabeth Valencia, va confirmar el vot negatiu del seu grup afirmant que "la situació actual preveu que es puguin fer servir els romanents i el pressupost no ho té en compte", adduint també que no s'han prioritzat prou alguns aspectes clau.

El darrer portaveu de l'oposició en intervenir, Javier Molina del Partit dels Socialistes (PSC), explicava en la seva exposició que "de cada dos euros del pressupost, gairebé la meitat es destina a personal. El capítol 1 hauria de tenir un pes menor en el pressupost per poder comptar amb més flexibilitat en la despesa, sinó es converteix en un problema estructural".

Després de diverses rondes d'intervenció i els aclariments pertinents, el pressupost per al 2021 de l'Ajuntament de Sant Feliu es va aprovar amb els vots a favor de l'equip de Govern i del regidor no adscrit, els vots en contra de Cs i VSF, i les abstencions del PSC i de TSSF.

Ordenances fiscals, modificació de preus públics, del catàleg de llocs de treball i del model de control intern de fiscalització i intervenció 

Pel que fa als dos primers punts del ple relacionats amb les ordenances, aquests es van aprovar amb els vots a favor de l'equip de Govern, TSSF, VSF i el regidor no adscrit, el vot en contra de Cs i l'abstenció del PSC en el primer cas; i amb els vots a favor de l'equip de govern i TSSF, i les abstencions del PSC, Cs i VSF en el punt que preveia la modificació de l'ordenança de preus públics per a la prestació de serveis educatius 0-3 anys i musicals.

El quart punt, presentat pel regidor d'Organització i Personal, Manel Martínez, contemplava la modificació del catàleg de llocs de treball de l'Ajuntament i del seu organigrama. Es van debatre una sèrie de canvis i incorporacions, entre les que destaquen la creació de 4 nous llocs de treball: Tècnic/a d'emergència i resiliència urbana, Tècnic/a de suport i gestió de secretaria, Cap del programa d'Innovació, i Tècnic/a de prevenció de riscos laborals i salut laboral. Martínez va posar en valor la implementació de l'Oficina de l'Agenda Digital de Sant Feliu de Llobregat, estructurada en eixos de societat digital, administració digital oberta i territori intel·ligent i sostenible. El punt es va aprovar amb els vots a favor de l'equip de govern, els vots en contra de Cs, VSF i del regidor no adscrit, i les abstencions del PSC i TSSF.

El darrer punt de l'ordre del dia, que plantejava l'actualització del model de control intern com a procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre els drets i ingressos de l'Ajuntament, es va aprovar de manera unànime per tots els grups del consistori.

Comparteix
ENVIAR PER EMAILCancel·lar enviament de correu
* Camps obligatoris
Enviar
Salta a la part superior